Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Letecký deníky 2: Nakul to tam, Baruškowoe! (1:19 - 4:09)

21. 08. 2020 11:19:22
Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je nebezpečný. Zvlášť když je třeba uvést letadlo i do ostrých zatáček

V druhé lekci pilotního výcviku je potřeba si přiznat, že skutečný létání není jako řídit labuť na Matějský. Než žák zvládne pilotáž natolik, aby se s gustem vozil mezi mráčky, čeká ho PRÁCE a STRACH. Plnění úkolů v oblacích v délce více než hodiny je odměněno jen několika minutami kochačky. Fotečku na Instáč? V levý ruce knipl („Jestli mi na něj šáhneš pravou, tak tě přes ni plácnu“), pravá dělá všechno ostatní. Letadlo se ovládá kormidly ve třech osách, pocit 3D práce je nepřenositelný a musíte ho zažít. Na křídlech máte křidélka, ta ovládáte pohybem kniplu doprava a doleva a letadlo zatáčí. Na ocase máte směrovku, kterou ovládáte pravým a levým pedálem a tím letadlo taky zatáčí. A na ocase máte taky výškovku, která reaguje na potlačení nebo přitažení kniplu od sebe/ k sobě, čímž letadlo stoupá nebo klesá. V rámci letu se pak snažíte vybalancovat všechny zmíněné prvky dohromady, a zatímco si s vámi vítr dělá, co uzná za vhodné, vy k tomu kontrolujete výškoměr, rychloměr, plyn, otáčky, vario, rádio, teploty vody a oleje, orientaci pod sebou a provoz okolo sebe pro případ, že je někdo hluchej, slepej nebo mu některá z výše uvedených věcí nefunguje tak dobře jako vám. Už tomu, kolego, rozumíte?

„Pojeď mi na vyčkávací,“ dí instruktor, a mě to přijde stejné jako výzva, abych okamžitě zahájila výsadek na Marsu. Ale jsem tu, abych lítala a ne se vozila, takže dělám, co umím, a věřím přitom v Boha, instruktora a zákony aerodynamiky (přesně v tomto pořadí). Znamená to nahodit motor (hlavní vypínač, magneta, sytič, kontrola brzdy, zařvi „bacha u vrtule“ a nahoď to, 5-4-3-2-1...uširvoucí VRRUUUUUUM, páč sluchátka mám já chytrá ještě v klíně) a proklestit si cestu odpoledním provozem na letišti, jež mi jako nováčkovi silně připomíná Magistrálu v pět odpoledne (jsou na ní TŘI letadla!!!). Rozjíždím se od hangáru číslo 5 k dráze Delta, žlutou naváděcí čáru díky neschopnosti udržet pedály letadlo v rovném směru šněruju tak, až se obávám, že mi velitel letiště osobně přijde dát dejchnout. V duchu přemýšlím, jak při této šikovnosti udržím éro rovně tak dlouho, abych ho při startu dovedla do vzduchu a ne do nejbližší zdi, ale naštěstí pro všechny zúčastněné vede komentovaný start instruktor.

Po lekcích aerodynamiky je mi teoreticky jasné, jak a proč letadlo padá do vývrtky, ale před vzletem mi bylo rozborem několika katastrof do detailu znovu vysvětleno, jak bídnou smrtí můžeme zhynout, pokud bude můj styl letu příliš invazivní. Celá zdivočelá ze všech nabídek katastrofických scénářů jsem sedla do éra zpocená až na zadku, nicméně instruktorovi se nejevím stále dost zelená strachy, a tak je mi názorně předveden moment zlomu, kdy už k pádu letadla dochází. Jediný pevný bod pod námi najednou mizí, z éra je cizí, třesoucí se tvor, a já od této chvíle až donekonečna projevuji při manipulaci s kniplem a pedály jemnou dívčí povahu. Jdem do zatáček!

Mírná zatáčka se točí do úhlu maximálně patnácti stupňů, ostrá má třicet, maximální povolená pro ULL šedesát. Tajně podezírám svého instruktora, že má doma wohlej úhloměr, protože jeho (a potažmo i moje) plochá má podle pohledu na horizont minimálně třicet a ostrou vykrucuje tak, že mám pod celou horní půlkou těla půl kilometru vzdušného prostoru. Prvně se bojím, pak se domestikuju a nakonec to tam s nadšením točím. „Nakul to tam, Baruškowoe,“ dí můj instruktor spokojeně a bodře mi drbne do kniplu pokaždé, když podle jeho názoru není zatáčka dost ostrá nebo dotažená. Diví se přitom, že mi zatáčky doleva moc nejdou, zatímco doprava je kulím docela suverénně. Nemám to srdce mu přiznat, že při náklonu doleva mám pod sebou tu nebezpečnou vzdušnou hloubku já, zatímco když točím doprava, tak ji má pod sebou on a to je mi jedno.

„Silo mezi kozy!“ volá na mě instruktor, odkazujíc na náš orientační bod v podobě sedlčanského sila. Piloti se orientují podle význačných kopců nebo staveb v krajině. Já je potřebuju obzvlášť velký, takže mám velesilo nebo Temelín. Toč na sever, toč na východ. Kompas se protáčí, vario se protáčí a panenky instruktora se taky protáčí, protože během jedné zatáčky dokážu nesmyslně vyklesat (nebo vystoupat, na důvod se mě neptejte, ale místo strachu to bude spíš obecná debilita) i o šedesát metrů. Přitlačení do sedačky při takovém manévru se mi moc líbí, ale nechci to říkat nahlas, abychom zase nezačali s padáním. Protože je ale pilotáž o přesnosti, makáme na tom, dokud si nepřipadám jak na kolotoči. „Zatáčku umíš, tak osmičku, ukaž! Rozhlídnout, přidat plyn. Páku dopředu, woe, napiš si to někam! Pořádně tam ten knipl nakul, šlápni nohou směrovku, točim, točim...no vidiš. Máš Temelín mezi kozama? Tak druhou půlku! Máš? A teď mi řekni, kde je letiště. Kde je Tábor? Kde je Praha. A kde je Moskva?“ Koncem tohoto úkolu jsem překvapena, zvláště když se mi podaří identifikovat všechny směry víceméně správně. Zcela po blondýnovsku se totiž dokážu ztratit takovým způsobem, že mi ani navigace v mobilu není nic platná. Naposledy jsem takhle tři čtvrtě hodiny hledala malostranskou hospodu U Hrocha. Než jsem dorazila na večírek, málem došlo pivo! Ale zdá se, že ve vzduchu člověk získá nadhled.

Za odměnu je tu závěrečná hra – cestou zpátky na letiště sleduj levým kolem Vltavu. Kus před Prahou je řeka samý meandr, takže si naletím nad pravý břeh a snažím se kopírovat každou zátoku. A sním o tom, že se sem jednou vrátím a poletím níž, rychleji a přesněji než teď.

LKPM, 14.7. 2020

Autor: Barbora Topinková | pátek 21.8.2020 11:19 | karma článku: 21.84 | přečteno: 484x

Další články blogera

Barbora Topinková

Modlitba za České země, verze 2.0.2.0.

Svatý Václave, vévodo české země, kníže náš, pros za nás Boha, svatého Ducha, a kohokoliv na nebesích potkáš, krom ozónové díry, exkurze z Marsu a Artura C. Clarka! Korona eleison.

28.10.2020 v 11:54 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 317 | Diskuse

Barbora Topinková

Letecký deníky 5: Hledání bodu G (7:42 – 15:10)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je boj. Zvlášť, když ještě nevíte, kde máte svůj bod G.

23.10.2020 v 11:42 | Karma článku: 16.86 | Přečteno: 323 | Diskuse

Barbora Topinková

Popelnicová proklamace

Setkáte-li se při vyhazování odpadků s člověkem, který současně s vámi obsah popelnice s tyčí v ruce a soustředěným výrazem ve tváři prohledává, získáte dost jasný názor na dopady existující/ neexistující pandemie.

11.10.2020 v 20:01 | Karma článku: 17.75 | Přečteno: 557 | Diskuse

Barbora Topinková

Letecký deníky 4 – Lítá pilot wokolo, nekoukej se na něho (6:47 - 7:42)

Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je ryzí rozkoš. I když na wokruhu lítá víc pr..lí než vrabčáků.

3.10.2020 v 12:10 | Karma článku: 22.92 | Přečteno: 488 | Diskuse

Další články z rubriky Sport

Sokol Benice

TJ Praga Vysočany „C“ – TJ Sokol Benice 8:1 (4:0)

Start jarní sezóny zastihl Benické v nedbalkách. Na hřišti ve Vysočanech vůbec nestačili na mladý tým domácí Pragy.

19.3.2023 v 16:49 | Karma článku: 3.56 | Přečteno: 82 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Fotbalista Bačo může být spokojen

Ondřej Bačo je jediným českým hráčem, který působí v nejvyšší izraelské fotbalové lize Ligat Haal. Obléká dres Hapoelu Jeruzalém, kde působí na postu středního obránce. A proč může být spokojen?

18.3.2023 v 0:00 | Karma článku: 4.72 | Přečteno: 149 | Diskuse

Aneta Kohlmannová

KLÍČOVÁ SOBOTA! SPARŤANSKÉ ŽENY ČEKÁ POSLEDNÍ ROZHODUJÍCÍ DVOJKOLO!

Tuto sobotu budou na programu poslední dvojkola ženských ligových soutěží pro letošní sezónu. Prvoligové Sparťanky mají jasně zadané úkoly, a to udržet si aktuální příčky v tabulkách!

16.3.2023 v 10:40 | Karma článku: 4.30 | Přečteno: 148 | Diskuse

Milan Macho

Slavia byla trapná, Sparta opět žije

Tak se čelo tabulky fotbalové ligy vyrovnává: Sparta ztrácí na druhou Plzeň už pouze jeden bod a na vedoucí Slavii dva. Je to zásluha nejen její, ale hlavně herního i výsledkového propadu soupeřů.

6.3.2023 v 20:38 | Karma článku: 10.13 | Přečteno: 255 | Diskuse

Táňa Lišková

Jsem STARÁ a CRINGE!

S přibývajícím věkem zdá se, přibývá i slov, která vůbec neznám. Buď je to tím, že mám ráda češtinu anebo... jsem prostě cringe :)

6.3.2023 v 13:20 | Karma článku: 26.54 | Přečteno: 710 | Diskuse
Počet článků 85 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 4250

Geoložka, běžkyně, triatlonistka a tanečnice flamenka s rozvinutým smyslem pro hédonismus.

Autorka knih "Z lehu k běhu" a "Vánoce na sádle a jiné trable". Redaktorka časopisu Cosmopolitan.

Principiální odpůrkyně pitomců všeho druhu a propagátorka užívání zdravého rozumu ve všech aspektech lidského života.

www.pivaruvpruvodcegalaxii.cz

https://www.facebook.com/barboratopinkovaspisovatelka/

http://www.vecizpolicky.cz

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...