Letecký deníky 5: Hledání bodu G (7:42 – 15:10)
JEB. JEB! JEB. Menší jeb. „No vidiš! Už by ses nezabila, maximálně bys utrhla příďák nebo křídlo,“ dí instruktor, utře si děsem zpocené čelo do rukávu, slupne další Lexaurin a přátelsky prohodí, že v případě utrženého příďáku mám přistávat na beton, nikoliv na trávu. Skřípe to, ale klouže to, pokusy o hlubokou orbu laskavě přenech jiným. Zatímco moje vzlety se z kategorie „pokus o leteckou katastrofu“ zvolna přesunuly do škatulky „ v příhodném větru uspokojivé“, styl přistání stále silně připomíná nezapomenutelného Rampu McKváka.
Touch and go, znovu nahoru na wokruh, první zatáčka, druhá, třetí. Přiblížení na přistání vypadá přesně jako v počítačové hře. Letadlo udělá čtvrtou zatáčku (PLOCHOUWOE, nebo tě tou petkou v rámci simulace nehody fakt praštim po hlavě!) a vznášejíce se vysoko nad ranvejí snaží se v poryvech větru o různé síle a směru trefit shora relativně úzký pás betonu s čárou uprostřed. Klouzavý let na neutrál, stovka na rychloměru, v očích děs. První klapky, pak druhé – cuk. Z letadla je papírový drak, který jde krom výchylek do stran docela slušně k zemi. Pilot míní, vítr mění a letadlo šněruje ze strany na stranu jak opilec vracející se úzkou ulicí po patnácti rumech. Sleduj rychlost, ať nejde letadlo do pádu, sleduj pytel ukazující směr větru, sleduj tamten Pilatus, který už měl dávno odletět, ale pořád ještě dřepí vprostřed RWY. Nebo sleduj to pako, co si spletlo směr wokruhu 06 a 24 a vzlétá rovnou proti nám. A sleduj dráhu, kul to pěkně do osy, mám ti snad dát dejchnout?
Země se rychle přibližuje a v momentu, kdy to vypadá, že mě i éro užuž sežere (NEBOJ SE TÝ ZEMĚ, WOE!!!), smím přitáhnout knipl lehce k sobě a uvést stroj do přechodového oblouku. Letadlo teď letí těsně nad asfaltem RWY, postupně vytrácí rychlost. Přichází čas bodu G. Bod G zvaný též antiJEB se nachází pár desítek centimetrů od letecké katastrofy. Je to místo v čase a prostoru mezi přechodovým obloukem a vteřinou dosednutí koleček na asfalt, kdy pilot musí překonat strach z proti němu se řítící ranveje, trpělivě počkat na zlatý moment a pak s přesně dávkovanou směsicí citlivosti a razance zapracovat kniplem. Přesně ten moment vidím, ale spolupráce hlava-ruce za touto vidinou dost pokulhává. Takže:
JEB. JEB! JEB s výskokem do vzduchu následovaný dalším JEB o zem (tzv. kozel), JEB, které nadneslo letadlo do takový výšky nad RWY, až instruktor přidal plyn, zakuckal se dalším Lexaurinem a opakoval okruh (tzv. oprava přistání nebo též megakozel). Omlouvám se letadlu, že ho tak trápím a instruktorovi kupuju drobné sladkosti na obalení nervů. Večery přicházejí čím dál dřív, počet pokusů o přistání narůstá a RWY nade mnou stále vyhrává vysoko na body. JEB a efektní jízda po pravém kole (2x za sebou). Já vs. RWY, 3:37. Pro vytažení mého pilotního sebevědomí aspoň trochu výš nad kotníky nacvičujeme pády a glisády, ale o tom jindy. Taky létáme ve větru, zn. „Třeba se konečně pozvracíš, Baruškowoe!“. To aby mi pak přistání ve vzduchu líném jako olej přišla jednoduchá a konečně jsem se trefila.
MiniJEB. S každým okruhem se přibližuji bodu G víc a víc, už je to na pár cenťáků. Občas napíšu pár stesků z letecké mateřské školy jednomu bývalému vojenskému pilotovi. Odpověď: „Tak ty chceš mít všechno hned? Tvůj bod G je trochu dál než si myslíš. Nespěchej!“ Nespěchám. Koupila jsem si svetr s obrázkem letadýlka Stearman, v něm přece musí přistát každá blondýna! Klidný vzduch, podzimní západ slunce z malované kategorie „aeroporno“. První klapky, druhý, křidélka mírně proti větru zleva. Klesám, překonávám strach z rychle se blížící země a podvědomou chutí letadlo zvednout a nenarazit do ní. Vyčkávám na svůj bod G. Jako v jiné oblasti, i tady je to věc napětí a načasování. RWY je kamarád, jen je třeba si na ni trpělivě počkat. Škrt - škrt. Mírné potlačení kniplem způsobující položení příďového kolečka na zem. Škrt. JO!
Instruktor zajásá, až málem upustí zápisník, do kterého mi známkuje poznámky za letecké prohřešky a píše čárky za wokruhy jak vypitá piva. „Zabrzdi to,“ velí a uprostřed RWY mi v jediné tiché vteřině této lekce vlepí na čelo mlaskavou pusu.
40:3 a postupně stahuju náskok hned o 3 samostatná přistání za sebou. Tak první klapky, plyn a jedem nahoru. A PRAVOU, TLAČ PRAVOU!
Než nám zavřou i nebe...
Barbora Topinková
Modlitba za České země, verze 2.0.2.0.
Svatý Václave, vévodo české země, kníže náš, pros za nás Boha, svatého Ducha, a kohokoliv na nebesích potkáš, krom ozónové díry, exkurze z Marsu a Artura C. Clarka! Korona eleison.
Barbora Topinková
Popelnicová proklamace
Setkáte-li se při vyhazování odpadků s člověkem, který současně s vámi obsah popelnice s tyčí v ruce a soustředěným výrazem ve tváři prohledává, získáte dost jasný názor na dopady existující/ neexistující pandemie.
Barbora Topinková
Letecký deníky 4 – Lítá pilot wokolo, nekoukej se na něho (6:47 - 7:42)
Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je ryzí rozkoš. I když na wokruhu lítá víc pr..lí než vrabčáků.
Barbora Topinková
Letecký deníky 3: Do nebe! (4:09 - 6:47)
Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je výzva. Takže knipl a odvahu do ruky, a marš nahoru!
Barbora Topinková
Letecký deníky 2: Nakul to tam, Baruškowoe! (1:19 - 4:09)
Začít si dělat pilotní průkaz v době, kdy se světové letectví potácí v největší krizi od doby, co Jára Cimrman havaroval se svým kamenným letadlem v Jámách, je nebezpečný. Zvlášť když je třeba uvést letadlo i do ostrých zatáček
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...
Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil
Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...
Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti
Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 85
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4257x
Autorka knih "Z lehu k běhu" a "Vánoce na sádle a jiné trable". Redaktorka časopisu Cosmopolitan.
Principiální odpůrkyně pitomců všeho druhu a propagátorka užívání zdravého rozumu ve všech aspektech lidského života.
www.pivaruvpruvodcegalaxii.cz
https://www.facebook.com/barboratopinkovaspisovatelka/
http://www.vecizpolicky.cz